News

Een containerschip wordt ook wel vergeleken met een Paard van Troje: je weet nooit precies wat de lading is. Blockchain belooft transparantie te brengen in de maritieme keten. Met deze technologie zou het mogelijk zijn om precies te weten wat er in het staal zit opgeborgen. Marie-Claire Aarts legt in onderstaand artikel uit hoe smart contracts in de maritieme sector werken. U kunt in de pdf doorscrollen voor het gehele artikel. Gepubliceerd mei 2019.

Blockchain en smart contracts uitgelegd.

 
Werkwijze Chinese staatsbedrijven in Afrika
Chinese staatsbedrijven zijn zeer actief in Afrika, vooral op strategisch-logistiek gebied. Marie-Claire Aarts legt in Maritiem Nederland uit hoe de uitbouw van de maritieme zijderoute in zijn werk gaat - en hoe dit wordt gefinancierd ( 2 pagina's).

201810 Artikel Nederlandse maritieme sector en Belt and Road China

 
Opiniepagina NRC
Op 25 oktober stond er een reactie van Marie-Claire Aarts op de NRC opiniepagina 'Ethisch schepen verkopen', waarin zij inging op misverstanden over zaken doen in Afrika. In reactie over een negatief artikel over Damen Shipyards kaart zij aan dat corruptie ongewenst is, maar dat het naïef te denken dat dit een uitzondering is.  Download opiniepagina NRC